Reglament de Participació Ciutadana (RPC)
Procés participatiu per elaborar el Reglament de Participació Ciutadana
L'Ajuntament vol fomentar el debat ciutadà al voltant de la participació ciutadana. El nou Reglament de Participació ha de ser un document modern, actual, que reculli tot els mecanismes del Govern Obert i estableixi mecanismes de participació per tal de que siguin àgils i adequats.
Quant a aquest procés
El Reglament de participació ciutadana és el document que defineix i regula els canals de relació entre l’ajuntament de Montmeló i la ciutadania a l’hora de definir i aplicar les polítiques públiques municipals.
L'Ajuntament de Montmeló ha impulsat recentment noves experiències de reforç de la participació ciutadana que han anat orientades a fer evolucionar els mecanismes municipals de participació, però que també han volgut incidir en la potenciació de la cultura democràtica i participativa del municipi.
Aquestes experiències de participació s’emmarquen en un entorn en el qual el foment de la participació ciutadana ha emergit amb força a les agendes municipals com a instrument per tal d’avançar cap a una lògica d’aprofundiment democràtic i de governança col·laborativa. Ens trobem davant d’un moment polític, i fonamentalment social, caracteritzat per la necessitat de governar des de la proximitat, afavorint l’articulació de xarxes d’actors de naturalesa diversa en el procés de govern. Però la participació ciutadana també ha de ser entesa com un instrument que ha de permetre a l’Ajuntament prendre decisions més riques, que emergeixin de la intel·ligència col·lectiva.
S'entén que la participació ciutadana és, per tant, un dret de la ciutadana reconegut i protegit des de l'administració local del nostre municipi. No obstant, és també un instrument útil per tal d'arribar a millors solucions per abordar els reptes vinculats amb les polítiques públiques municipals. Aquestes versions de la participació, recollides al present Reglament, enllacen amb l'esperit de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
El Reglament Orgànic Municipal de l’Ajuntament de Montmeló té per objecte regular l’organització i el règim de funcionament dels òrgans municipals, i les vies i procediments per a fer efectiu el dret d’informació i participació ciutadana reconegut pels articles 9.2 i 23.1 de la Constitució i pels articles 69 i següents de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local.
Amb l’aposta de l’Ajuntament de Montmeló per treballar amb una nova manera de governar el territori, basada en l’articulació de xarxes d’actors de naturalesa diversa, es troba amb la necessitat d’adequar els instruments participatius per simplificar i fer més operatives les estructures formals de participació i impulsar processos participatius que donin cabuda a les noves dinàmiques emergents d’interacció social.
En aquest nou marc, la participació ciutadana engloba totes aquelles pràctiques polítiques i socials a través de les quals la ciutadania pretén incidir sobre alguna dimensió d’allò que és públic, entenent el fet públic com el que és col·lectiu. En aquest sentit, mitjançant la participació, la ciutadania ha de poder incidir de forma activa en la resolució dels problemes col·lectius. Ja sigui aportant elements de diagnosi, fent propostes, implicant-se en el procés de decisió i/o contribuint activament en l’aplicació de les solucions i l’avaluació.
El reglament que presentem a continuació és l’eina que regula les característiques dels diferents mecanismes de participació local, que permeten avançar cap als principis de la governança col·laborativa, adaptat a la realitat del municipi de Montmeló.
Compartir: